يا ريتنى ما دخلت طب


أوقات كتير بقعد معايا وأفكر وأسألنى :
هل ممكن آخد أجازة زى بقية الخلق؟
هل ممكن فى يوم أصحى الصبح أبص فى الساعة
ألاقينى بقوللى: نام نام إنت فى أجازة؟
وكتير بقعد أستغرب وأسألنى تانى:
ليه ليه أنا دخلت طب؟
هل فى ذنب عملته وأنا صغير
ربنا عاقبنى عليه ودخلنى طب؟
أم هل زعلت أمى وأنا صغير
قامت دعت عليه وقالت:
يارب تدخل طب؟

ولا يمكن غشيت فى إمتحان وأنا صغير؟
ولا ما غشيتش بس كنت من جوايا عايز أغش؟
ولا ماغشيتش ولا كنت من جوايا عايز أغش
بس كان فيه واحد جنب منى عايز يغش؟
ولا يمكن فى يوم عديت على حد من اللى بيشحتوا
فقمت بكل برود ماشى من غير ماديله حاجه؟

هو اللى أنا متأكد منه إن فى ذنب كبير أنا أو أى حد قريبى عمله
ولسة بتعاقب عليه لحد دلوقتى
أنا مش متضايق إن كل الناس خلصت إمتحانات والنتيجة ظهرت
وأنا لسة بقول ياهادى فى الإمتحانات
ومش متضايق أكتر إنى هفضل أمتحن لحد أخر رمضان
ومش متضايق خالص خالص إنى السنادى بدأت قبل رمضان
وهتخلص فى آخر رمضان(يعنى 13 شهر)
ومش متضايق من رؤساء الأقسام اللى نازلين طحن فينا
أنا متضايق من حاجة أكبى من كده
أنا متضايق أنى دخلت طب من أساسه

حد ياخد كليتى بعد خمس سنين إلا إمتحان
ويدينى بدالها مروحة..........طب بلاش مروحة
طب أنا هديله مروحتين هدية
يا ريتنى ما دخلت طب

14 comments:

dramaqueen said...

يسعدنى اكون اول رد

اية يا دكتور انت تعبت ولا اية؟
لالالالا
عيب عليك خليك راجل كدة عشان نفرح بيك وتبقى دكتور اد الدنيا
وبعدين انت فديك الساعة لما مامتك تقعد تقول الدكتور راح الدكتور جه
الدكتور عمل الدكتور قال
هيبة يابنى وسط الناس

انا عن نفسى بافرح جدا لبابا وماما لما يقولوا ان بنتهم مهندسة

يعنى ممكن مش تقول عليها ذنب دة اولا قدر
ثانيا انت بترد شوية من جميل بابا وماما وبتقولهم افرحوا بيا تربيتكم جابت نتيجة حلوة اوى

بااااااااااااااااى يا دكتور

باجوجو said...

أشكرك يا باشمهندسة على الكلام الجميل ده
بس أعتقد إن بابا وماما مش ممكن يفرحوا بالعذاب اللى أنا فيه
أنا مشكلتى مش فى عدد السنين
أنا مشكلتى فى توقيت الإمتحانات
يكفى إنك تعرفى إنى هخلص إمتحانات بعد دخول الدراسة

اسلام صديق said...

حاقولك زي ما كان دكتور اسامة محمود كان بيقول

ايه الي دخلك كلية التب ياضانيا

المشوار لسه طويل حاول تتعايش معاه

واستمتع بكل لحظة ف حياتك

كل شيء بناخده ف الكلية فيه شيء لذيذ جدا و مغامرات مع العيانين وف العمليات والدكاترة
والله احنا ف نعمة كتير بيحسدنا عليها

عارف فكرة التعب الممتع

لما تستشعر ان كل معلومة بتقراها ممكن تنقذ بيها حياة انسان

وانت ممكن تفيد دينك وامتك اكيد شعورك حيتغير


جدد نيتك واستشعر النعمة الي انت فيها وف نفس الوقت ماتعقدش نفسك

اخرج واتفسح واعمل الي نفسك فيه

حس وانت رايح المستشفي كانك ف رحلة مش رايح غصبن عناك وربنا يوفقك يارب

انا ايميلي اهو لو عايز مني اي حاجة

pakauko@yahoo.com

باجوجو said...

أنا متشكر جدا يا دكتور أفغانى
على النصيحة الغالية دى
بس الطب المصرى أكيد مش اللى بتتكلم عنه
وزى ما الدكتور أسامة محمود بيقول
مش مهم العيان يموت بس المهم يموت متشخص
أنا هحاول أخد بنصحتك
ومن أول السنة اللى جاية
هقضيها رحلات لمستشفى الجامعة

Anonymous said...

كله بثوابه يا روميو ان شاء الله

آه وكفى said...

هتكون دخلت طب ليه يعني اكيد دخلت عشان جبت مجموع في الثانوية العامة العقيمة بتاعة بلدنا وقولت تعمل بعقدة الخواجه بتاعة الشعب العربي بأكمله وتكون دكتور انشالله فالاخر تاخ600 جنية ولا لهم اي لازمة وتكون دكتور فالاخر زي منا كنت ممكن ادخل تجارة انجليزي وقولتلهم ادخل اداب تاريخ مع ان تجارة احسن بس انا كنت عايزة ادخل اثار ومجاليش غير اثار اقاليم
وانا بعتبر اللي بيكون زيك كده انسان معدوم الشخصية وماشي ورا العادات وخلاص مش حابب هو عايز يكون ايه ولا فكر فيوم وهو بيذاكر انا عايز اكون ايه هو حاسبها المهم اعلى سعر لكن انت لو كنت داخل كليتك دي من مبدأ انساني وانك تكون سعيد وانت شايف المريض ربنا بيشفيه على ايدك مكنش ده هيكون احساسك دلوقتي زي منا كان نفسي ابئى مرشدة سياحية وماكتفتش بدراستي وخدت عليها اكتر من شهاده وطلع عيني وتعبت ومكنتش بضايق وساعات كمان كنت بطلع من امتحان الكلية اروح الكورس ودلوقتي بكمل فكده وبئوم من بدري زي الشاطرة عشان انزل وامشي فالشمس واتنقع في الحر عشان اعرف الناس دي يعني ايه بلدنا وحضارتها واحببهم فيها مش اقعد اخنقهم منها واقرفهم في عشيتهم ومع ذلك بتعب جداً وده مع دراستي وبكون سعيدة
حاول تشوف حل انت كمان للحالة اللي انت فيها لحسن توصل لمرحلة انك تموت الناس من كتر منانت مخنوق وتعبان من شغلك عشان هتكون دي مشكلة انت دكتور وحالف قسم
اصل انا خلاني دكاترة كبار ومشغولين ومسؤلين جامد مش زيك لسه يادوب في خمسة طب ومشفتش حد فيهم قال اللي بتقوله ده في يوم ولا لما شتغل قال حد ياخد شهادتي ويديني بدالها كيلو لحمة ولحد النهارده كمان بيذاكروا وغلاوتك عشان كده دكاترة ناجحين
حاول تشوف شغلانة تانية انشالله صبي مزين في محل حلاق المهم تكون حابب اللي هتشتغله كده او روح اتعالج بئى لحسن واضح ان رواسب مجتمعنا مأثرة فيكـ جامد ومش عايش ببساطة وماخدتش بالك منها الا وانت في سنة خمسة واديك قاعد تندب اهو ده كبيرك ولا فكرت تعمل حاجة ايجابية لمشكلتك ولا تقول ان هكون اد اللي اخترته بحلوه ومره
ولا يمكن عامل البوست عشان تقولنا ان الكلية صعبة ولا طب منيلة طب هو ايه مش صعب وايه مش مقرف ولا ايه الجديد اللي جبته من عندك
او اقولك احتمال عشان تقولنا انك طالب طب جايز برضو بس كنت ممكن تكتبها في البروفايل وهنشوفها ونقولك يادكتور مش هنقلك يا أوسطى
وايه درس الغش في الامتحان اللي انت عاملة محسسني اننا ضربناك على ايدك وقولنالك والنبي مانت داخل غير طب
بس فالنهاية متسكتش على نفسك ضروري تشوف حل لحسن هتبئى معقد كده يابني وده ماينفعش هتبئى دكتور عايز دكتور لو عايز دور كده على اي حد معاك فالكلية معقد زيك اسأله اعالج نفسي فين والنبي يااخ اكيد مش هيبخل عليك بالمعلومة وعادي اعمل الموضوع ده بكل فخر العلاج النفسي مش عيب والمرض النفسي مرض زيه زي الانفلونزا لازم يتعالج

تحياتي بالشفاء العاجل :)) وابئى طمني

باجوجو said...

أبو العز
متشكر على تعليقك
والثواب طبعا هو اللى مصبرنى على الليلة

باجوجو said...

نوره الخشن
أنا متشكر جدا على النصيحة الغالية
واكتشفت فيكى حاجات جديدة مكنتش أعرفها
طلعتى بتتأثرى بسرعة بكلام الغير
يعنى بدأتى فعلا تحسى بالكلام اللى قلتهولك على مدونتك
بس إنتى غلطانة
القصة اللى انتى حكتيها مش غريبة
لأن كل المصريين بيصرخوا وهما ماشيين وبيفرقعوا اكياس يخضوا الناس
ولو على الكلية هما كانوا يومين مزنوء فيهم فى المذاكرة وخلاص
هو أنا ليه ألا الطب
وعموما متشكر

آه وكفى said...

العفو ابئى تعالا كل يوم بس عشان تبئى عارف انا اللي في دماغي في دماغي

باجوجو said...

بس إنتى إيه اللى عملتيه ف مدونتك ده إنتى خوفتى
كنتى فكرك أشجع من كده
أما بالنسبالى فأهلا بيكى ف أي وقت
نحن نحترم نقد الآخرين
وبجد إنتى صعبتى عليه وبلاش نقضيها شات على المدونة كفاية لحد كده

آه وكفى said...

اولاً انت مين اصلاً عشان انا اخاف منك يابني دانت نفسك خايف من الكتب

ثانياً لأنك ضيف جديد عالمدونة فاللي متعرفوش جنابك ان المدونة ده القالب بتاعها الاصلي وطار والشكل اللي كان معمول ده مؤقت واسأل كل اللي يعرفوا واولهم احمد الصباغ والنايم ولعلها خير وخيخة واي كلام هيقولولك ان اصلا هى مدونة كلها شعر وخواطر بس وفاول تصميمها كان كل الناس عيزينها تفضل جاليري جميل كده مافيهوش اي شئ تاني
ولما الناس بعتولي التيجان مكنش يصح اني مش ارد من باب الذوق على الاقل وان دي ناس افتكرتني فكان المتفق عليه ان التيجان هتتحط ويعلقوا عليها وتنزل زي ما هى مسودة ومش تظهر غير ليا او اظهرها في الوقت اللي احبه عشان كده كانوا ورا بعض

أتمنى تفهم وبعدين تبئى تتكلم عشان اللي مبيبيعرفش بيقول عدس او ماتتحشرش فاللي ملكش فيه عشان من تدخل فيما لايعنيه

وياريت بعد متخلص الطب تروح اي مكان يعلمك الأتيكيت في التعامل عشان حلو للزيك

وللاسف هتخليني لأول مرة ابئى قليلة الذوق مع ضيف واقوله اتمنى عدم تكرار الزيارة لأن في فرق كبير اوي بين حرية الرأي و السخافة و تحديف الطوب وخليك فاكر ان البادي اظلم واني مادعتكش فالاصل ولا جيت عندك ولا استنيت رأيك

Anonymous said...

جامد موضوعك ياروميو...أنا طبعا عارف إنه موضوع ساخر لأنه زهبج من زهابج دفعتنا طبعا ومتفوق فى دراستك


بالمناسبة انا قرأت التعليقات اللى على الموضوع...بصراحة قوللى فيه ايه بينك وبين نورا الخشن دى؟؟؟؟

بترد عليك بطريقة هيسترية أوى

ياترى ليه؟؟؟؟

وإبقى طمنى

rmvip

آه وكفى said...

ياعيني انت مسحت التعليق
لأو اضح فعلاً انك بتحترم رأي الاخرين
تصدق صعبت عليا
:0))

Anonymous said...

انا في طب برضه و يا ريتني ما كنت دخلت الكليه دي. لم اكن اتخيل نفسي دكتور و لم اكن احب الطب . كنت اعشق الرياضيات و الفيزياء جدا و كنت ساعات بجيب كتب جامعيه في الرياضيات و الفيزياء و انا في اعدادي و ثانوي و احاول اقراها و كنت اتمني ان اصبح عالم في الفيزياء النظريه و لكن قدر الله و ما شاء فعل .اخر ما كنت اتمناه ان اضيع 7 سنين من عمري في حفظ عقيم و مواد لا اميل اليها . الطب بره بيقيسو قدرات الفهم عند الطالب هنا بيقيسوا قدرات الفهم . مش انا لواحدي كده في ناس كتير جدا في طب كانو نفسهم يبقوا حاجه تانيه لكن دخلو طب. نظام الثانويه العامه و ثقافه المجتمع و نظام التعليم في الكليات هما السبب الاساسي لتخلف مصر و لو استمرينا علي المنهج ده هنذداد تخلف